Nasza szkoła bierze udział w projekcie partycypacyjno-edukacyjnym kierowanym do uczniów i uczennic trzech ostatnich klas szkoły podstawowej – Sejm Dzieci i Młodzieży. Jest to projekt, którego celem jest edukacja najmłodszego pokolenia Polek i Polaków w zakresie parlamentaryzmu i demokracji. XXXI edycja SDiM pod hasłem „PorozmawiajMY o edukacji obywatelskiej”.
Głównym organizatorem tegorocznej edycji Sejmu Dzieci i Młodzieży jest Kancelaria Sejmu, a współorganizatorem Ministerstwo Edukacji Narodowej.
W dniu 28 września 2025 r. w gmachu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej odbyło się XXXI posiedzenie Sejmu Dzieci i Młodzieży (SDiM). Inicjatywa ta zgromadziła młodych przedstawicieli ze 153 szkół podstawowych z całej Polski, którzy pod przewodnictwem opiekunów i koordynatorów dyskutowali nad wyzwaniami związanymi z obywatelskością i edukacją obywatelską. Naszą szkołę reprezentowali: Milena z klasy VI, Amelia z klasy VII oraz Piotr z klasy VIII.
Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem „PorozmawiajMY o edukacji obywatelskiej” i miała na celu stworzenie przestrzeni do rozmowy o roli młodego człowieka w społeczeństwie demokratycznym — umiejętnościach, wyzwaniach i priorytetach w tej dziedzinie.
Obrady zainaugurował Marszałek Sejmu, pan Szymon Hołownia, który następnie towarzyszył dziecięcemu Marszałkowi w prowadzeniu posiedzenia. W dalszej części sesji jego obowiązki przejął Wicemarszałek Sejmu, pan Krzysztof Bosak. Wśród zaproszonych gości znalazł się również dr Sławosz Uznański-Wiśniewski, polski astronauta, który uświetnił wydarzenie swoją obecnością.
W ramach obrad głosowano nad propozycjami zgłoszonymi przez młodzież z różnych regionów kraju. Wśród najczęściej podnoszonych zagadnień znalazły się:
• Obniżenie wieku uprawniającego do udziału w wyborach – część uczestników postulowała zmianę przepisów tak, by młodsze osoby mogły angażować się formalnie w procesy wyborcze.
• Wykluczenie komunikacyjne i dostępność transportu lokalnego – młodzież zwróciła uwagę na utrudnienia w dostępie do edukacji i aktywności społecznej w rejonach wiejskich czy peryferyjnych.
• Inwestycje w infrastrukturę sportową oraz miejsca spotkań dla młodych ludzi – postulaty obejmowały rozwój boisk, świetlic, przestrzeni rekreacyjnych i edukacyjnych w małych miejscowościach.
• Zadania domowe – część młodzieży poruszała kwestię przywrócenia obowiązkowych prac domowych.
• Kształtowanie postawy patriotycznej przez edukację historyczną oraz szacunek dla symboli narodowych i miejsc pamięci – młodzi posłowie i posłanki podkreślali rolę patriotyzmu lokalnego, dbałości o miejsca pamięci.
Ostateczne wnioski i rekomendacje zostały zapisane w uchwale końcowej posiedzenia. Oto one:
1. Podzielane wartości: patriotyzm rozumiany jako szacunek do ojczyzny, symboli narodowych, polskiej historii, miejsc pamięci czy świąt narodowych.
2. Zdobycie wiedzy dotyczącej procedur (np. jak napisać petycję, głosować, załatwić sprawę w urzędzie, przygotować oficjalne spotkanie.
3. Rozwiązywanie przez państwo problemów utrudniających młodzieży zaangażowanie obywatelskie, takich jak: wykluczenie komunikacyjne, trudności w wejściu na rynek pracy, brak inwestycji w infrastrukturę sportową.
Uchwałę tę delegaci SDiM przekażą Marszałkowi Sejmu oraz instytucjom rządowym i edukacyjnym, w tym Ministerstwu Edukacji i Nauki oraz Rzecznikowi Praw Dziecka.
– „Udział w Sejmie Dzieci i Młodzieży to wyjątkowe doświadczenie. Młodzież nie tylko poznaje realia pracy parlamentarnej, ale także uczy się, że jej głos ma znaczenie” – podkreśla Marta Pacholec-Grzyb – opiekunka uczniów podczas wyjazdu.
Relację z całego wydarzenia można obejrzeć na sejmowym kanale YouTube https://www.youtube.com/watch?v=Axc7TIqWZkI
Więcej informacji można poznać na stronie projektu: https://www.sdim.edu.pl/.